برای درک تخریب روغن موتور ایرانول 16000 در یک موتور احتراقی، به ویژه زوال دی آلکیل دی تیوفسفات روی (ZDDP) و تأثیر آن بر سایش به عنوان محتوای آهن، یک آزمایش میدانی با یک خودروی سواری انجام شد که مسافت 19800 کیلومتر را پوشش داد و نشان داد.
کل فاصله تعویض روغن نظارت بر وضعیت روغن موتور SAE 5W-30 مورد استفاده در موتور بنزینی توربوشارژ، استفاده از روشهای تحلیلی مرسوم و پیشرفته را ترکیب کرد.
دادههای مرسوم جمعآوریشده از روغنهای مصرفشده، پیشرفت افزودنیها (آنتی اکسیدانها، ذخیره پایه، ZDDP)، محصولات تخریب روغن (اکسیداسیون، نیتراسیون، سولفاته شدن، اسیدها) و آلودگیها (آب، دوده، سایش، رقیقسازی سوخت) را نشان داد.
طیف سنجی جرمی با وضوح بالا برای شناسایی ترکیبات افزودنی ZDDP و سرنوشت آنها در طول آزمایش میدانی و همچنین ارتباط آنها با تشکیل سایش گنجانده شد.
شما می توانید برای جواب سوال صافی بنزین کوییک کجاست به سایت ما مراجعه کند
دی آلکیل دی تیوفسفات ها به عنوان ترکیبات اصلی ZDDP به سرعت تخریب شدند و پس از 6000 کیلومتر دیگر شناسایی نشدند.
دیالکیل تیوفسفات به عنوان محصول تخریب ZDDP میانی تشکیل شد و تا حد زیادی در 6000 کیلومتر اول تخلیه شد.
دی آلکیل فسفات، اسید فسفریک و اسید سولفوریک به عنوان محصولات آلی و معدنی تجزیه ZDDP در اوایل تولید شدند و در پایان آزمایش مزرعه به سطوح بالایی رسیدند.
وجود ZDDP دست نخورده در ایرانول ریسینگ و محصولات تخریب آن، به ویژه اسید فسفریک و سولفوریک، با محتوای آهن روغن در ارتباط است.
تا زمانی که ZDDP دست نخورده برای تشکیل تریبوفیلم در دسترس بود، سایش تا حد زیادی در سطح پایین باقی ماند.
فقدان بهترین اکتان بنزین ZDDP همراه با تشکیل اسیدهای معدنی از ZDDP منجر به افزایش نرخ سایش به میزان چهار برابر شد.
- منابع:
- تبلیغات: